2018. gada 19. oktobrī Daugavgrīvas cietokšņa kazemātā starp bastioniem “Sietiņš” un “Greizie rati” tika ievietota burinieka vraka ķīļa daļa ar brangu fragmentiem.
Vraka pārvietošana tika veikta pateicoties biedrības “Rīgas Kuģis” un “Senā osta” biedram Andim Bunkšim un viņa uzņēmuma “WT Terminal” tehnikai un darbiniekiem, kā arī Sandrai un Vladimiram Jakušonokiem, Kasparam Rubenim, Jurijam Jefremenkovam, Sergejam Domanovam, Viktorijai Krasnoplahai.
Paredzēts, ka vraka daļas tiks uzglabātas īpašā kastē, kurā būs ieklātas smiltis. Patlaban šis vēsturiskais atradums, kas ir Rīgas vēstures un kuģniecības muzeja īpašums, atrodas ēnainā un labi vēdinātā kazemātā.
Eksperti joprojām nosaka koksni, no kuras kuģis izgatavots – tā varētu būt skujkoka (egles vai priedes) pamatne un ozola brangas jeb “ribas”, kas ūdenī nomelnējušas. Arī labākais konservācijas veids vēl nav noteikts. Labākos ieteikumus vraka saglabāšanā līdz šim ir izteikuši eksperti Māris Zunde un Jānis Asaris.
Visa vraka daļu kopējais svars ir no 1,5 līdz 2 tonnām, garākās detaļas garums ir 8,5 metri, tāpēc vraku ar rokām vienkārši panest no jūras uz sauszemi nebija iespējams, bet pacelt ar smago tehniku liedagā bija problemātiski.
Pirmie vraka daļu transportēšanas darbi tika uzsākti 2018. gada 13. jūlijā. Darbos piedalījās vraka atradējs Artūrs Nikolajevs, brīvprātīgo grupa no Bolderājas un Daugavgrīvas (Igors Dobičins ar dēlu, Valdis Gavars ar ģimeni, Edgars Engīzers ar dēlu, Igors Makarenkovs, Sergejs Domanovs), Bolderājas grupas aktīvisti (Sandra un Vladimirs Jakušonoki, Kaspars Rubenis), 14 Nacionālo bruņoto spēku karavīri (Patruļkuģu eskadras, Mīnu kuģu eskadras un Jūras Incidentu Novēršanas vienības militāristi), kā arī mākslas zinātnieki un restauratori vraku izraka un tad ar stropu palīdzību to pārvietoja uz iepriekš sagatavotām brusām un plakaniem dēļiem.
Vraka pārvietošanas darbus sekmēja Nacionālā Kultūras mantojuma pārvaldes un Rīgas kuģniecības un vēstures muzeja speciālisti, viceadmirālis Gaidis Zeibots, Ineta Krasjko, Taņa Gvozdeva, Ieva Īzāka ar bērniem. Notikumu operatīvi saskaņoja Pārdaugavas izpilddirekcija, Dabas aizsardzības pārvalde, Rīgas brīvostas policija.
Vraka pārvietošanā papildus tika izmantoti neliela izmēra baļķi un finiera plāksnes, lai atvieglotu darbu. Vraka daļas tika ripināts uz priekšu, līdzīgi kā to darīja senos laikos, nogādājot kuģus un liela izmēra laivas no to būves vietas līdz jūrai. Lielākoties pārvietošana tika veikta ar rokām, jo sākumā velkot pa smiltīm bija grūti noteikt, cik izturīgs ir vraks. Daļu ceļa vraka daļas vilka ar mikroautobusu un palīgu uzdevums bija pārvietot baļķus, pa kuru vraka daļas tika ripinātas. Kopumā vraka daļas tika pārvietots aptuveni 300 m tālāk no izskalošanas vietas līdz kāpām, kur to pacēla ar Anda Bunkša vadītā uzņēmuma “WT Terminal” ceļamkrānu, kas lēnām pārveda vraka daļas uz netālu esošo “WT Terminal” teritoriju, kur tās atradās līdz 2018. gada 19. oktobrim.
Vairāk informāciju skatīt:
https://www.facebook.com/daugavgrivas.cietoksnis/ 2018.gada 19.oktobra ieraksts
https://www.riga.lv/lv/news/vertigais-atradums-pludmale-koka-kuga-atluzas-nodotas-muzejam?14227
https://www.facebook.com/Latvijasarmija/ 2018.gada 13.jūlija ieraksts